Is het winkelaanbod in Helmond aan het vergaan?
Als je aan iemand op straat in Nederland vraagt wat hij/zij van Helmond vindt, krijg je vaak snel een negatief antwoord terug, zoals: In Helmond is niks te beleven, of: in Helmond woont alleen maar tuig. Het imago van Helmond is dus zeker niet bepaald goed.
Helmond is een stad in Noord-Brabant met ongeveer 90000 inwoners. Als we naar het centrum van de stad kijken, zijn er een aantal gezellige cafés aan de haven van het kanaal dat dwars door het centrum van de stad loopt. Ook zijn er verspreid door het centrum nog wat restaurants of frietzaken. Aan horeca is in ieder geval geen gebrek.
Online winkelen
Met het winkelaanbod is het anders wat minder goed gesteld. In Helmond is er eigenlijk maar een winkelstraat en een overdekt winkelcentrum, waar over het algemeen vooral minder bekende winkels in gevestigd zijn. Het is niet zo dat het nooit druk is in het centrum, maar toch hebben sommige winkels het moeilijk. De laatste paar jaar hebben al een aantal winkels in Helmond hun deuren moeten sluiten omdat ze failliet gingen. Dit komt onder andere omdat het winkelaanbod online soms veel aantrekkelijker is dan naar de stad gaan om je kleren te kopen. Zo halen winkeliers minder omzet binnen en krijgen zij het moeilijker.
Concurrentie
Niet alleen het online winkelaanbod zorgt ervoor dat winkeliers het onderspit delven, maar ook een andere factor speelt een rol. Helmond ligt namelijk erg dichtbij Eindhoven, dat een veel groter centrum heeft met een groter winkelaanbod. Dit zorgt ervoor dat consumenten vaak naar Eindhoven gaan om te winkelen in plaats van Helmond.
Neerwaartse spiraal
Deze twee factoren spelen dus een rol bij het afnemende winkelaanbod van Helmond.
Maar doordat hierdoor het winkelaanbod in Helmond afneemt, leidt dit juist tot een nog minder aantrekkelijk winkelaanbod, waardoor er op deze manier nog minder mensen naar Helmond komen om te winkelen. Hierdoor gaan er nog meer winkels failliet, waardoor het dus nog minder aantrekkelijk wordt. Zo komt het centrum van Helmond dus in een soort neerwaartse spiraal, wat voor een slechter imago en een minder gezellig centrum kan leiden.
Zoals je ziet gaat het niet erg goed met het winkelaanbod in Helmond, en dus zou je kunnen zeggen dat het winkelaanbod in Helmond aan het vergaan is.