Waarom zijn vrouwen zo dol op shoppen?
Shoppen, welke vrouw houdt er niet van? Shoppen is misschien wel het meest zichtbare stereotype in ons dagelijks leven: vrouwen houden van shoppen, mannen niet. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar over het algemeen zijn vrouwen dol op shoppen. Maar waarom zijn vrouwen nu zo dol op shoppen? In dit blog lees je waarom vrouwen dol zijn op shoppen.
Het zit in de genen
Bij antwoord op de vraag waarom vrouwen dol zijn op shoppen hoort een stukje geschiedenis. Tienduizenden jaren geleden was er al een duidelijke rolverdeling tussen mannen en vrouwen. De mannen zorgen voor het eten terwijl de vrouwen zich bezighielden met het zorgen voor het gezin. In die tijd was voedsel een kwestie van jagen en verzamelen, je ging niet naar de supermarkt om boodschappen te doen. Mannen namen de jacht op zich, dit is geen sociale activiteit. Jagen vergt concentratie en stilte. De vangst was dan ook het eten voor het gehele gezin.
Het jachtgedrag van mannen vroeger lijkt op het shopgedrag van mannen in deze tijd. Mannen weten vooraf al wat ze nodig hebben of graag willen hebben, gaan naar de winkel waar het te koop is, kopen het en gaan snel weer naar huis.
De vrouwen zitten iets anders in elkaar. Vrouwen jaagden niet, maar verzamelde eten zoals bessen, noten of ander fruit. Dit werd dicht bij huis gedaan, met andere vrouwen samen. Alle noten en vruchten werden grondig bekeken om te kijken of het eten al rijp was. In tegenstelling tot het jagen hoefde dit niet in stilte gedaan te worden. En daar heb je het antwoord op de vraag waarom vrouwen zo van shoppen houden. Deze vorm van voedsel zoeken lijkt sterk op het moderne winkelgedrag van vrouwen. Vrouwen gaan vaak met vrienden of familie winkelen en gaan alle rekken af, om alles goed te bekijken en onderzoeken voor er daadwerkelijk iets gekocht wordt.
Sociale emancipatie
Er is nog een verklaring waarom vrouwen van shoppen houden die wat minder ver terug de tijd in gaat. Rond 1900 waren vrouwen een stuk minder geƫmancipeerd dan ter zijner tijd. Sommige studies wijzen uit dat er van uit dat moderne vrouwelijke shopgedrag een gevolg is van de in die tijd opkomende commercie. Deze gaf vrouwen in die tijd voor het eerst het gevoel zelf economisch relevante beslissingen te nemen.
Vrouwen werden in die tijd voor het eerst gemotiveerd om naar winkels te gaan, door de winkeliers zelf. Ze konden daar niet alleen iets kopen, maar ook andere vrouwen ontmoeten, praten en nog wat drinken. Het was een sociale activiteit buiten de deur wat er bijzonder was. Maar nog belangrijker werd er naar de mening van vrouwen gevraagd over de producten. Vrouwen mochten hun eigen keuzes maken, zeggen wat ze ervan vonden en kopen wat ze zelf wilden. Dit was nog voordat er kiesrecht was voor de vrouwen. Dat maakt het zo bijzonder.