Wat is duurzamer: online of offline shoppen?

Van jurkjes shoppen voor het feestje van vrijdag tot winkelen voor een nieuwe jas voor het voorjaar. We lijken tegenwoordig nog maar een ding te doen, en dat is shoppen. Als het even kan doen we dit het liefst online. In 2019 ging het om een online omzet van 26,3 miljard euro. De pakketjes die we bestellen willen we het liefst dezelfde dag nog in huis hebben, maar hoe duurzaam is al dat online shoppen eigenlijk?
Morgen in huis is beter
Uit onderzoek is gebleken dat een bestelbusje in de stad per rit maar liefst 100 pakketjes aflevert. Dat is zeker geen slechte score, maar het beter. Als een online winkel meer tijd krijgt om een bezorging te plannen, gebeurt dit efficiënter. In andere woorden, het is beter voor het milieu om je pakketje morgen of overmorgen te laten afleveren in plaats van vandaag. Haastige spoed is in dit geval eigenlijk nooit goed.
Thuis zijn is handig
Thuis zijn op het tijdstip van bezorging is natuurlijk sowieso handig als je iets hebt besteld, maar het is ook beter voor het milieu. De bestelbus hoeft dan niet op een later tijdstip nog een keer langs jouw huis te rijden om het pakket alsnog te bezorgen. Neem daarom ook altijd het pakketje van de buren aan als die niet thuis zijn. Wel zo goed voor het milieu, en voor het burencontact natuurlijk.
Een afhaalpunt kan ook
Tegenwoordig kan je een pakket ook bij een afhaalpunt laten bezorgen waar je het dan op een zelfgekozen tijdstip kan komen ophalen. In theorie is dit beter voor het milieu. Hoe meer pakketjes naar hetzelfde adres gestuurd worden, hoe minder ritten er nodig zijn. Minder CO2 uitstoot dus. Mits je dat pakketje vervolgens met de fiets of lopend gaat ophalen natuurlijk.
Offline shoppen
Veel onderzoeken stellen dat online shoppen milieuvriendelijker is dan langs de winkel gaan. Een dikke vette kanttekening die we hierbij kunnen plaatsen, is dat er dan vanuit gegaan wordt dat je met de auto naar de winkel gaat. Vaak wordt er dan rekening gehouden met één rit per gekocht item, wat in de praktijk natuurlijk vaak anders is. Bovendien ga je offline vaak naar een winkel in de buurt, terwijl afstand bij online winkelen geen belemmering is. We laten onze spullen vanuit heel Europa en soms zelfs vanuit China of de Verenigde Staten naar ons huis verschepen. De wereld ligt immers aan onze voeten.